Amsterdam, The Netherlands | Gepubliceerd op: 29 maart 2012
Met regelmaat aan je merk bouwen met Big Brand Moments maakt je succesvol. #BBM http://pr.co/p/000ohs
Door de huidige constante ruis aan informatie moet je als communicatie manager op zoek naar de hoge tonen of –zoals je wilt– de regelmatige beat; de Big Brand Moments. Je moet top of mind zijn bij de doelgroep op het moment dat het er toe doet. Big Brand Moments helpen een merk systematisch onder de aandacht te brengen. BBM’s worden ontwikkeld conform een strak stramien waarin alle relevante parameters zijn ondergebracht. PDF’s en een tutorial zijn gratis te downloaden van Slideshare.

Al jaar en dag bestaat Marketing Communicatie uit twee delen: Marketing en Communicatie. De eerste ontwikkelt zich gestaag met af en toe een nieuw geluid aan het firmament. De rage rondom Simon Sinek’s Golden Circle theorie is daar het laatste bewijs van. Verder verandert er in de Marketing niet zoveel. De AIDA’s, KHG’s en de 7P’s zullen nog jaren gebruikt worden.

In het tweede deel echter, de Communicatie, zijn veranderingen aan de orde van de dag. Met de komst van web 1.0, web 2.0, en e-marketing is communicatie onomkeerbaar veranderd. Het is tijd voor een model om in deze tijden meer grip te geven.

De Social Media Ruis

Met de opkomst van social media wordt communicatie steeds onoverzichtelijker. Veel bedrijven en communicatie managers kampen met de voortdurende groei aan mogelijkheden die gretig worden opgepikt door de concurrentie en de media. Er is geen zicht op een einde aan de wildgroei. Een veel gestelde vraag luidt; “Wat moet ik doen om bij te blijven en welke middelen zet ik in?”

Ook is met de opkomst van social media, communiceren nu voor iedereen beschikbaar. Communiceren over je merk en waar je mee bezig bent lijkt daardoor een vrijstaat voor iedereen binnen het bedrijf. Dus ook voor Piet van den Verkoop met zijn Twitter account en Janneke van Directie met haar Facebook. Ze gooien gretig merk-gerelateerde berichten het publieke in om zichzelf te profileren. De persoonlijke wil om gezien te worden doorkruizen daarmee elke merkstrategie.

De merkruis die ontstaat vertroebelt het beeld van het merk en vlakt de hoogtepunten af. Geen verslaggever, nieuwsredacteur of klant weet de ruis te ontrafelen en op te splitsen in Belangrijk en Onbelangrijk nieuws. Een trend om hier dan maar in mee te gaan en de sluizen open te zetten lijdt echter niet tot de gewenste  merkversterking. Een merk bouwen duurt jaren, hem afbranden slechts één nacht. De enige echte vraag van de (Marketing) Communicatie Manager is; “Hoe kom ik met mijn serieuze boodschap boven die ruis uit?”

Een merk blijft sterk als je de merkwaarden consistent en consequent kunt communiceren. Elke ruis daaromheen is niet meer te voorkomen. Dus moet je als communicatie manager op zoek gaan naar de hoge tonen of –zoals je wilt– de regelmatige beat; de Big Brand Moments. Hiermee worden de kaarten opnieuw gedeeld en krijgen de medewerkers uiteindelijk de content aangereikt.

De Magic 7 Big Brand Moments

Een merk moet 24/7 leven. Of het nu een architectenbureau of een Fast Mover als pindakaas aangaat, een merk moet top of mind zijn bij de doelgroep op het moment dat het er toe doet. Op het moment van beslissen moet de doelgroep de juiste merkwaarden oproepen met positief gevolg. Voor merken met grote budgetten kan dat een kwestie zijn van top of mind inkopen door brede (inter)nationale campagnes. Voor kleinere budgetten is dat vaak lastiger. “Hoe zorg je ervoor dat je top of mind bent met een marcom budget van onder een ton?”

Benoem met ijzeren hand 7 momenten in het komende jaar wanneer je merk in de spotlight kan komen te staan. Deze symbolisch genaamde Big Brand Moments zijn bedoeld om krachten te bundelen in slechts één project, event of contactmoment dat de merkwaarden het beste onderstrepen. Deze momenten bepalen de kwaliteit van de merkbeleving en dragen bij aan de noodzakelijke herhaling van wat je wilt vertellen.

Uit onderzoek is gebleken dat de mens dingen slecht onthoudt. Kennis van zaken neemt in rap tempo af als zij niet voldoende herhaald wordt. Een van de bekendste theorieën is de Vergeetcurve van Ebbinghaus waarbij wetenschappelijk is aangetoond dat de hersenen slechts 10% herinneren van wat ze bewust geleerd hebben. De resultaten worden echter aanzienlijk beter als dezelfde informatie regelmatig wordt herhaald. Big Brand Moments maken dankbaar gebuik van deze theorie door zeven keer per jaar de merkwaarden onder de aandacht te brengen. Dat is eens in de zes weken.

Big Brand Moments helpen een merk systematisch onder de aandacht te brengen van een doelgroep. Ze worden ontwikkeld conform een strak stramien waarin alle parameters zijn ondergebracht. In een Big Brand Moment planning staat welke merkwaarden belangrijk zijn, welke momenten in het jaar gebruikt worden om in contact te komen met de doelgroep en welke middelen daarvoor worden ingezet. Deze zeven momenten kunnen opgehangen worden aan een campagne, een event of een publicatie maar even zo goed aan een eenvoudig uitje met stakeholders.

Het principe

De basis van Big Brand Moments bestaat uit een aantal bewezen principes die leiden tot succesvolle (marketing) communicatie. Hier zijn alvast de eerste drie.

1. Merkwaarden bouwen jouw merk.

Merkwaarden zijn essentieel. Ze helpen het merk. product en dienst de kwaliteit te geven die je nastreeft. Als je de merkwaarden goed inzet zorgen ze voor de juiste merkbeleving en boodschap.

2. Richten is raken.

Als je niet weet waar je heen wilt zal je er nooit aankomen. Bepaal daarom in een vroeg stadium welk doel je hebt met communicatie en gebruik Big Brand Moments om dat te halen.

3. Met aandacht groeit alles.

Alles waar je volle aandacht naar uit gaat heeft de potentie om te slagen. Het is effectiever om een paar projecten intensief te communiceren dan veel projecten maar voor de helft. Zeven keer per jaar is voldoende om top-of-mind te blijven.

Het belangrijkste voordeel van Big Brand Moments is de planning zelf. Door het opzetten van een jaarplanning ten behoeve van merkwaarden communicatie worden interne belanghebbenden betrokken bij het opzetten en realiseren van de BBM’s. Dit zorgt voor draagvlak binnen de organisatie en een gezamenlijk doel.

De ultieme Big Brand Moments planners

Bij de Big Brand Moments worden twee planningen gebruikt: de Jaarplanning en de Backplanning. Beide planningen geven op een enkele A3 overzicht in alle onderdelen van de Marketing Communicatie. Ze worden als blauwdruk gebruikt in planningsmeetings.

De BBM Jaarplanning kan je opzetten in een korte sessie van 2 uur. Per Moment zet je vervolgens in een korte sessie de Backplanning op en verdeel je het werk in het team. Deze planning is te vergelijken met een blokkenschema dat in de bouw gebruikt wordt.

Bohemia Amsterdam heeft voor de Big Brand Moments twee PDF’s en een tutorial geschreven. De beide planningen en de tutorial zijn gratis te downloaden van Slideshare en geven een goed beeld van hoe eenvoudig het systeem opgezet is.

Er wordt gewerkt aan een App waardoor de Bg Brand Moments eenmaal ingevuld zelf het team aanstuurt en de taken verdeelt. Het realiseren van de hoofdlijnen in het marketing communicatie plan wordt daardoor kinderspel. De BBM App komt eind april uit.

Samenwerking

Het ontwikkelen van de Big Brand Moments Strategie is een unieke samenwerking tussen Bohemia Amsterdam en Van Ons.

------------------------

Boilerplates

Bohemia Amsterdam creëert Believers van merken, producten en diensten aan zowel B2B als B2C. Met 45 jaar aan ervaring in Advertising en een internationaal team van 8 creatieven verandert Bohemia Amsterdam kernwaarden en sales beloftes in oprechte verhalen die blijven hangen.

De kern van Bohemia bestaat uit Marco de Boer, Hugo Kalf en Kyra Roest.

“Be different to stand out”, Marco de Boer

Over Van Ons

Sinds 2002 leveren de Wordpress professionals van Van Ons de beste Open Source Tools en Trainingen voor Eindgebruikers en Online Reklamebureaus van Haarlemmermeer tot Amsterdam en ver daarbuiten.

“Van Ons gelooft dat creativiteit de wereld positief verandert. De tijd dat techniek daarin een belemmering mag zijn ligt lichtjaren achter ons”, Bas van der Lans

Maak keuzes in wat je naar buiten brengt en doe dat met regelmaat.

— Marco de Boer