Nederlands consortium ontvangt eervolle vermelding in Berlijn

Bohemia, Kwint en Van Keulen derde in prestigieuze interieurprijsvraag.

28 JUNI 2012, AMSTERDAM, NEDERLAND
Het Nederlandse consortium gevormd door Bohemia Amsterdam, Kwint Architecten en Van Keulen Bieb systemen, ontvangt de derde prijs met een eervolle vermelding voor de prestigieuze Humboldt Forum Design competitie. De prijsvraag op uitnodiging behelsde het vorm geven aan een samensmelting van diverse functies in het nieuw te bouwen Berliner Stadtschloss aan de Unter Der Linden. De jury roemde de inzending om zijn visie op de publieke functie en de conceptuele benadering van de opdracht.

De prijsvraag op uitnodiging, behelsde het vorm geven aan een samensmelting van diverse functies in het nieuw te bouwen Berliner Stadtschloss aan de Unter Der Linden. Het nieuwe gebouw, gebaseerd op het oorspronkelijke Pruizische stadspaleis, zal zijn deuren openen in 2019 als cultuurplaats van Berlijn met een openbare bibliotheek, een museum, een universiteit en een congrescentrum.

Bohemia Amsterdam nam als communicatie expert het concept en de presentatie voor zijn rekening. Marco de Boer zegt hierover: "Als je bijvoorbeeld een bibliotheek gaat openen in 2020, wat zie je dan als je denkt aan de  vogelvlucht van iPads en andere informatiedragers? Gaan mensen nog wel naar de bibliotheek? Lezen ze feitelijk nog wel boeken? Het is niet te voorspellen. Datzelfde geldt voor musea en congressen."

"Door de 'Cloud' te visualiseren en alle informatie te delen wordt het gebouw het mainframe. We kunnen dan zien waar het druk is, waar een lezing gegeven wordt, welk boek populair is, waar je vrienden zich ophouden binnen het gebouw."

Om aan te geven dat informatiedragers met de huidige techniek meer zijn dan boeken en schermen, verrijkte Bohemia de presentatie met Layar. "Met Layar konden we aantonen dat de opdrachtomschrijving verouderd is en dat we iets met het publieke gebruik van de ruimte moesten doen om werkelijk nut en inhoud te geven aan de ruim 120.000 vierkante meter." Met de Layar App leest men over de theoretische achtergronden van de ontwerpen en vindt men voorbeelden van de technieken die in de ontwerpen worden voorgesteld.

Om grip te krijgen op het immense project ontwikkelde Bohemia Amsterdam een dubbel diagram waarin de hoeveelheid gebruikers, de afstand tot het gebouw in verband staan met de duur en intensiteit van het gebruik van de ruimte. Binnen de diagram kon zo een verschil gemaakt worden in gebruikersgroepen en hun acties. De indeling van Zien tot Consumeren vormt de basis voor de architectonische indeling, detailering en materiaal gebruik welke zijn ontworpen door Kwint architecten en Van Keulen Bieb systemen.

De jury roemt de inzending om zijn verhelderende visie op de publieke functie en de conceptuele benadering van de opdracht.

Alle negen inzendingen zijn te zien van 10 tot 24 september 2012 in de Humboldt Box, Schlossplatz 5, Berlijn (D).

------------------------

Boilerplates

Bohemia Amsterdam creëert Believers van merken, producten en diensten zowel B2B als B2C. Met 45 jaar aan ervaring in Advertising en een internationaal team van 8 creatieven verandert Bohemia Amsterdam kernwaarden en sales beloftes in oprechte verhalen die blijven hangen.

De kern van Bohemia bestaat uit Marco de Boer, Hugo Kalf en Kyra Roest.

Voor meer informatie over dit persbericht en Bohemia Amsterdam: Kyra Roest (CSD) via 020-4233555 /kyra@bohemiaamsterdam.com of Hugo Kalf (BDD) via 020-4233555 / hugo@bohemiaamsterdam.com

"Dare to Be Wise" Immanuel Kant
"Met het Humboldt Forum willen we een keerpunt maken in het gebruik van publieke ruimte, sociaal gedrag en data." Marco de Boer